Tunnista ja aktivoi

löydä lantionpohjalihaksesi

lokakuu 24, 2018/Lantionpohjan fysioterapia/2 min. read

Kuten edellisessä postauksessa lupasin niin tässäpä nyt tulossa vinkkejä lantionpohjan treenaamiseen. Ihan ensiksi on kuitenkin tunnistettava ne lantionpohjanlihakset jotta niitä voi lähteä vahvistamaan...

Home/Blogi/Lantionpohjan fysioterapia/Lantionpohjanlihasten tunnistaminen

17 lihasta etsinnässä

No niin. Siis lantionpohjassa on kaiken kaikkiaan 17 lihasta, jotka kulkevat ristiin rastiin istuinkyhmyjen välillä ja häpyluu-häntäluu välillä. Nämä lihakset tottelevat käskyjä, mutta kysymys kuuluukin että mitä käskyjä niille pitäisi antaa?

Aloitataanpa siitä että istut hyvässä ryhdikkäässä asennossa istuinkyhmyjen päällä jalat tukevasti lattiassa. Lantionpohjanlihakset ovat siellä istuinkyhmyjen välissä. Supista virtsaputki, emätin ja peräaukko suppuun ja ylöspäin. Jännitä hetken aikaa ja rentouta. Toista muutamia kertoja.

Lantionpohjan jumppa on ”näkymätöntä”

Mikäli et saanut paikannettua supistusta, voit ottaa avuksi pyyherullan tai tennispallon. Aseta jompikumpi näistä välilihan alueelle ja tee tunnistamisharjoite uudelleen. Löytyikö nyt?

Pidä muu vartalo rentona. Pinnalliset lihakset, kuten pakarat tai suorat vatsalihakset voivat yrittää lähteä liikkeeseen avuksi häiriten lantionpohjan työskentelyä. Lantionpohjan jumppa on ”näkymätöntä”.

Testaa

Oletko kokeillut pissalla käydessäsi katkaista virtsasuihkua? Testaapa saatko katkaistua pissan heti kun käsket sen katkeavan. Tämä on vain testi, joten älä käytä tätä lantionpohjan jumppana ettei virtsarakkoon jää pissaa.

Testaa vielä sormitestillä saatko puristuksen tuntumaan. Eli pese kätesi ja laita sormi emättimeesi ja tee edellä mainittu supistus. Tunnetko puristuksen? Supistuksen lisäksi pitäisi tuntua kevyt veto ylöspäin.

Hukassa?

Jos et vielä saanut tuntumaa lantionpohjanlihaksiisi niin älä hätäänny. Tee tunnistamisharjoitusta päivittäin ja anna itsellesi aikaa löytää yhteys lantionpohjaasi. Mikäli oman työskentelyn tuloksena lihakset ovat vielä hukassa tai haasteelliset hallita niin lantionpohjanfysioterapiassa voidaan mitata lantionpohjanlihasten aktiivisuus EMG-mittauksella. Apuakin on siis saatavilla! 🙂

Add comment

Puhelin: 040 – 722 3497/Sähköposti: marianna (ät) fysiofemi.fi
FysioFemi All rights reserved / Created by WND Solutions